Sunday, October 26, 2008

Film: A Jihad for Love (Parvez Sharma)





Dat ik benieuwd was hoe de film "A Jihad For Love" van Parvez Sharma eruit zou zien, is een eufemisme.

Gezien ik alleen maar positieve dingen hoorde, waren de verwachtingen op zijn minst hooggespannen. Ik mocht afgelopen donderdag in het kader van het Vrijheidsfestival eindelijk mijn langverwachte première van "A Jihad For Love" meemaken.

En ik werd niet -zoals gevreesd- ontgoocheld. De film startte sterk met een Zuid-Afrikaanse imam Daayiee Abdullahdie zich tijdens een radio-uitzending geout had als homo. Met vastberadenheid en inzicht sprak hij als moslim openlijk over zijn gevoelens. Daarna volgden de 19 andere getuigenissen, in verschillende stadia van aanvaarding. Je zag mensen van vlees en bloed die in elk in hun eigen situatie proberen te strijden voor aanvaarding en meer vrijheid, tegen de stroom in. Als kijker werd je meegezogen in hun leefwereld, met soms vertederende situaties, soms ronduit hallucinante taferelen. Ik denk hierbij aan een spirituele raadgever die de raad gaf aan de Zuid-Afrikaanse imam om de Koran te lezen en dat het zou overgaan.

Het is onmogelijk om onverschillig te blijven bij de aaneenschakeling van schrijnende verhalen die elk indivdu in het diepst van zijn ziel is gekerfd door wat hij meemaakt in haar/zijn leven.

Wat mij ook bijbleef was de bezorgdheid die de vluchtende slachtoffers van homofobie hadden voor de achtergebleven familie, vrienden, geliefden, ... Dat waren dan ook de meest aangrijpende gedeeltes van de film; en ik schaam me niet om te zeggen dat ik moeite had om mijn tranen in te houden.

"A Jihad For Love" is voor mij een zeer geslaagde film. Hij zet aan tot dialoog, en toont aan dat voor zo een langzaam, moeizaam, complex proces het nodige geduld zal moeten geoefend worden. Ik hoop dat hij ook de "doorsnee-moslim" bewust maakt van de taak die ook gedeeltelijk op zijn schouders rust: de Islam weghouden uit de handen van de manipulerende fanatici.

Deze film is dus echt wel een aanrader, en ik wens jullie alvast veel kijkgenot!

Wie niet kan wachten: hierbij alvast de trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=78jUBRio3So

Oriëntaalse groetjes

Saïd

2 comments:

Elke said...

Hallo,

Ik zou de film graag zien, maar heb hem nog niet gevonden in videotheken in de buurt. Heb je een tip waar ik hem kan vinden?
Bedankt,

Elke

Merhaba Blog said...

Hallo Elke

In oktober is er een vertoning in Casa Rosa Gent (zie blogartikel van vandaag voor meer info), dus misschien kan je daar naar toe?

Oriëntaalse groetjes

Saïd